Studijos - Karjera

Ekspertai: apsimestinis tvarumas – blogiau nei abejingumas

Vartotojai, o ypač jaunoji karta, tampa vis mažiau patogūs prekių ženklams – jie reikalauja ne tik kokybiškų, bet ir tvarių produktų. Visgi, jų rinkoje daugėjant, neretai pasitaiko ir taip, jog kai kurių verslų teiginiai apie siūlomų gaminių ar paslaugų tvarumą yra tiesiog rinkodariniais tikslais paremtas „žaliasis smegenų plovimas“, kuriam jaunimas atsispirti gali tik ugdantis ekologinį sąmoningumą.

Tai, kad „žaliasis smegenų plovimas“ yra žalingas ne tik vartotojams, bet ir tvariems verslams, pripažįsta ir Europos Komisija, kuri neseniai paskelbė planuojanti pristatyti  Žaliųjų teiginių direktyvos pasiūlymą, leisiantį pažaboti „žaliąsias manipuliacijas“.

Apsimestinis tvarumas

Kol dalis gamintojų į ekologiją žiūri atsakingai ir imasi visų įmanomų priemonių sumažinti savo žalą gamtai, kiti pasirenka atsakomybę vaidinti ir užsiima „žaliuoju smegenų plovimu“ (ang. greenwashing). Apsimestinis tvarumas dažnu atveju yra dar blogiau nei visiškas abejingumas, kokį pėdsaką įmonės veikla palieka gamtai.

„Taip yra dėl kelių priežasčių: pirmiausia, garsiai nuskambantys atvejai, kai „žaliuoju smegenų plovimu“ užsiima dideli, atsakingais laikyti prekių ženklai, stipriai prisideda prie to, jog mažėja žmonių pasitikėjimas ir jų konkurentais, o išties atsakingai veikiančių organizacijų motyvacija investuoti į tvarias produktų bei jų pakuočių alternatyvas mažėja“, – atkreipia dėmesį didžiausios pakuočių atliekų tvarkymo organizacijos Lietuvoje „Žaliasis taškas“ atstovė Asta Burbaitė ir priduria, jog tai gali sulėtinti tvarių inovacijų kūrimą.

Dar viena problema, susijusi su „žaliuoju smegenų plovimu“, anot A. Burbaitės, yra ta, jog jis mažina konkurencinį įmonių pranašumą.

„Renkantis, ką pirkti, tvarumo kriterijus jau kurį laiką darosi vis svarbesnis – dažnai žmonės yra linkę už draugišką aplinkai prekę mokėti daugiau, tačiau jei, pavyzdžiui, abu siūlomi produktai yra pozicionuojami kaip ekologiški, esminiu pasirinkimo svertu gali tapti kaina, nepaisant to, jog tikroji pigesnio produkto sukūrimo istorija visiškai nėra tvari“, – perspėja A. Burbaitė.

Tikrinkite faktus

Tapti „greenwashing‘o“ taikiniu nėra sudėtinga – prekės ženklai įdeda nemažai pastangų, jog jų tvarumu būtų patikėta, tačiau to išvengti galima ugdant ekologinį visuomenės sąmoningumą.

„Nepatingėkite patikrinti prekės ženklo istoriją ir faktus – neretai gilesnė analizė padeda atskleisti tikrąjį įmonės požiūrį į ekologiją. Taip pat panagrinėkite ir svetainėje bei internete skelbiamą informaciją, įvertinkite, ar gamintojai pateikia konkrečius įrodymus, ar vien kalba skambiomis frazėmis, – pataria A. Burbaitė. – Dar vienas rodiklis, už kurio neretai slepiasi klasta, – viskas atrodo per daug gražu, kad būtų tiesa, todėl verta savęs paklausti, ką apie tai jums sako vidinis balsas – jis neretai būna teisus.“

Kviečia pokyčių imtis dar mokyklos suole

Ugdyti jaunimo ekologinį sąmoningumą svarbu kuo anksčiau – to siekia jau 7-ąjį kartą Lietuvos moksleivius kviečiantis dalyvauti nemokamas ekologinis konkursas „Žalioji odisėja“.

„Konkurso metu moksleiviai ne tik įgyja naujų žinių, bet kartu demonstruoja jau turimas, ieško sprendimų, kaip patiems imtis iniciatyvos kovoje su klimato krize, o ne būti vien pasyviais stebėtojais. Galime pasidžiaugti, jog auga išties sąmoninga jaunoji karta, todėl konkurso metu duodame jiems trūkstamus įrankius, kompetencijas, kad moksleiviai galėtų savomis rankomis įgyvendinti pozityvius pokyčius savo bendruomenėse“, – pristato viena konkurso organizatorių – „Kita forma“ vadovė, ekologė Vaida Griškevičienė.

Kaip dalyvauti konkurse?

Konkursas vyks 2023 m. kovo – lapkričio mėnesiais. Nuo kovo 1 d. dalyviai kviečiami registruotis elektroniniu būdu, užpildant registracijos formą konkurso puslapyje.  

Visos užsiregistravusios mokyklos kovo 1 d. – gegužės 1 d. bus kviečiamos atlikti praktinę užduotį – identifikuoti mokykloje ar miesto bendruomenėje egzistuojančią aplinkosauginę problemą ir sukurti projektą, siūlantį jos sprendimo būdus. Lapkritį minimos Klimato savaitės metu finale bus apdovanotos trys stipriausios šalies mokyklų komandos, o nugalėtojų lauks pažintinė ir su aplinkosauga susijusi kelionė į Europos šalį.

„Žaliąją odisėją“ organizuoja didžiausia licencijuota pakuočių atliekų tvarkymo organizacija „Žaliasis taškas“ ir aplinkosauginė iniciatyva „Kita forma“.

Pranešimą paskelbė: Asta Burbaitė, Žaliasis taškas, VšĮ

NaudotosKnygos.lt

Parašykite komentarą